به گزارش شهرآرانیوز؛ اپل توانسته در نوامبر ۲۰۲۱ به سهم ۲۳.۶ درصدی در این بازار دست پیدا کند که در مقایسه با ماه قبلیاش با سهم ۲۲ درصد، رشد داشته است. پس از اپل، ویوو با سهم ۱۷.۸ درصدی پرفروشترین برند در بازار چین شده است.
به باور Counterpoint Resarch، محبوبیت سری آیفون ۱۳ که از قابلیتهای عکاسی بهبودیافته نسبت به نسل قبلی بهره میبرد و شارژدهی بالاتری دارد، باعث موفقیت اپل در بازار چین شده است. ماه نوامبر همچنین میزبان «روز مجردها» در چین است که مشابه بلک فرایدی یا جمعه سیاه در سایر کشورهای به حساب میآید که این روز هم روی فروش آیفونها تاثیر مثبت داشته است.
وال استریت ژورنال در گزارشی با استناد به Counterpoint Research به این موضوع اشاره کرده که رشد فروش ماهیانه اپل در چین از اکتبر تا نوامبر برابر ۱۵.۵ درصد بوده، با این حال در آینده نزدیک میزان تقاضا برای آیفونها کاهش مییابد. به گفته تحلیلگر کانترپوینت، «اتان چی» فروش اپل در دسامبر یا ژانویه کاهش مییابد چرا که کاربران چینی دیگر آیفونهای خود را ارتقا نخواهند داد.
زمان انتظار برای دریافت آیفونها در بازار جهانی کاهش پیدا کرده که این موضوع نشان از افزایش میزان عرضه دارد، بنابراین اپل میتواند گوشیهای بیشتری را در زمان کوتاهتری بفروشد و در اختیار مشتریانش قرار دهد. این موضوع هم روی رشد سهم بازار آیفونها تاثیر مثبت دارد.
البته از این موضوع که بگذریم، به تاثیرات تحریمهای ایالات متحده علیه هواوی میرسیم که نه تنها به نفع اپل بوده، بلکه باعث افزایش سهم شرکتهای چینی در بازار جهانی و چین هم شده است. شیائومی، اوپو و ویوو همگی به لطف تحریمها علیه هواوی با افزایش فروش محصولاتشان روبهرو شدهاند.
در حالی که اپل توانسته در دو ماه اول فصل چهارم ۲۰۲۱ (اکتبر و نوامبر)، پرفروشترین برند در بازار چین باشد، در فصل سوم به رتبه بسیار پایینتری دست پیدا کرده. طبق گزارش کانترپوینت، ویوو با سهم ۲۳ درصدی در صدر جدول قرار دارد و در رتبههای دوم و سوم شرکتهای اوپو و آنر به ترتیب با سهم ۲۰ و ۱۵ درصدی به چشم میخورند. در رتبههای بعدی جدول شیائومی، اپل، هواوی و ریلمی با سهمهای ۱۴، ۱۳، ۸ و ۴ درصدی قرار گرفتهاند.
منبع: دیجیاتو